یاد داشت وارده :(انتخابات مجلس هشتم 424)

توضیحاتی پیرامون  سناریوی امامت جمعه موقت محمد آباد وچند سئوال از معاونت سیاسی امنیتی استان

رسول حسینی

آقای دوران معاون سیاسی امنیتی که سابقه ریاست اداره کل اطلاعات استان را نیز یدک می کشد در مصاحبه با خبر نگار ران که در وبلاک میرنگار  منتشر شده و هنوز تکذیبی از طرف ایشان منتشر نشده است در مورد امامت جمعه موقت حجت الاسلام صدرالساداتی در محمد آباد یزد اظهار نظر نموده اند: با بررسی که ما انجام دادیم امام جمعه موقت نبوده و به عنوان سخنران بوده اند و خلاف قانون بوده که تذکر داده شد

شروع ماجرا :

و این در حالی بود که  یزدآنلاین سایت رسمی ستاد مهندس اولیاء دیگر کاندیدای این حوزه با تیتر  و خبر زیر به رقیب تاخته بود  :در آستانه انتخابات و این هفته صورت گرفت "صدر" امام جمعه موقت محمد آباد !

سرویس سیاسی یزدآنلاین از محمد آباد گزارش داد : در حالیکه استفاده از تریبون نمازهای جمعه برای کاندیداهای مجلس ممنوع است، این هفته (دیروز)، امام جمعه محترم محمد آباد، سید مهدی صدرالساداتی را به عنوان امام جمعه موقت تعیین کرده و خطبه ها و نماز را ایشان اقامه کردند. امیداست مسئولین محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و برگزارکنندگان انتخابات نظارت لازم را این امور داشته باشند.
پانویس:
ظاهرا استفاده از منابر عمومی و نماز جمعه برای روحانیون محترم غیرمجاز بحساب نمی آید. والله اعلم !

و در ادامه دیگر سایت منتسب به اصلاح طلبان یزدی شهر نیکان نیز با تیتر و خبر زیر به قلم آقای محمد امامی عدالت امام جمعه محترم محمد آباد را نشانه گرفته و اینگونه نوشته بود  :

آیا امام جمعه محمدآباد یزد «عادل» است؟!

یکی از رسانه های موجود در جامعه ، تریبون های نماز جمعه است که حداقل بخشی از مردم را زیر پوشش تبلیغی و اطلاع رسانی خود قرار می دهد.
یکی از بدیهی ترین الزامات بهره گیری از این رسانه در جایگاه امامت جمعه ، شرط «عدالت» است و گرچه این شرط برای امام جماعت نیز صادق است ، اما در امامت جمعه این شرط ، ضرورت بیشتری می یابد.
الغرض هفته گذشته شنیده شد « در حالیکه استفاده از تریبون نمازهای جمعه برای کاندیداهای مجلس ممنوع است، امام جمعه محترم محمد آباد، حجت الاسلام سید مهدی صدرالساداتی را به عنوان امام جمعه موقت اين بخش منصوب نموده و ايراد خطبه ها و اقامه نماز را به ايشان واگذار كردند.»
رعایت نشدن عدالت انتخاباتی در صحنه های گوناگون از جمله فرایند بررسی صلاحیت ها و استفاده از رسانه ها گر چه متوجه نهادهای رسمی دست اندرکاران انتخابات است، این بار اما عدالت در نهادهای غیر دولتی و البته حاکمیتی نادیده گرفته می شود.
موضوعی که با تدقیق در آن، این پرسش ها را در اذهان و افکار عمومی ایجاد می کند که:
به طور «اصولی» آیا امام جمعه محمد آباد پس از واسپاری اقامه ی نماز جمعه به یکی از نامزدهای نمایندگی مجلس ، واجد شرط «عدالت» می باشد ؟
و از دیدگاه نامزد «اصولگرایان» ، آیا دستیابی و رسیدن به هدف، وسیله را توجیه می کند؟
آیا برای تسلط بر فضای انتخاباتی و غلبه بر رقیب ، سو ء استفاده از تریبون نماز جمعه جایز است؟
آیا چنین امکانی نه برای اقامه ی نماز جمعه ، بلکه برای سخنرانی پیش از خطبه ها برای رقیب مجاز است ؟
 
و در تکمیل این سناریو سایت یزدنا نیز این خبر را با تیتر و متن زیر منتشر نموده بود  :
 
حجت الاسلام و المسلمين صدرالساداتي به امامت موقت جمعه محمد آباد منصوب شد.


به نظر مي رسد اصولگرايان در استفاده از حربه هاي تبليغاتي براي انتخابات پيش رو قصد دارند از تمامي گزينه هاي خود به صورت كامل سود برند. اين در حالي است كه استفاده از ترفندهاي تبليغاتي مستقيم پيش از شروع مهلت تبليغات غير قانوني بوده و مي تواند پيگرد قانوني را نيز به دنبال داشته باشد.
با اين حال، اصولگرايان يزدي براي موفقيت در اين عرصه از هيچ تلاشي كوتاهي نخواهند كرد. چه، پيروزي در اين عرصه مي تواند زمينه ساز پيروزي هاي بعدي باشد.
روز گذشته،در حالیکه استفاده از تریبون نمازهای جمعه برای کاندیداهای مجلس ممنوع است، امام جمعه محترم محمد آباد، حجت الاسلام سید مهدی صدرالساداتی را به عنوان امام جمعه موقت اين بخش منصوب نموده و ايراد خطبه ها و اقامه نماز را به ايشان واگذار كردند.
از سوي ديگر، از هر جنبه به اين موضوع بنگريم، جز تلاش همه جانبه اصولگرايان براي كسب تنها كرسي شهر يزد نمي توان برداشت نمود. گرچه در شرايط عادلانه نيز نامزد اصولگرايان به دليل حمايت همه جانبه كارگزاران دولت مي تواند شانس بيشتري نسبت به نامزد اصلاح طلبان داشته باشد.
اين در حالي است كه نامزد اصلاح طلبان به دليل محدوديت ابزار تبليغاتي قادر به استفاده از تريبونهايي همچون نماز جمعه و صدا و سيما و همچنين نشريات محلي نمي باشد.
همچنين بنا بر آنچه كه از طريق يك مقام آْگاه در ستاد انتخاباتي مهندس اوليا به دست آمده، مسئولين اين ستاد با ارائه گزارش اين شگرد تبليغاتي خلاف قانون به ستاد انتخابات يزد هشدارهاي لازم را در اين زمينه به مسئولين استاني داده اند.
امیداست مسئولین محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و برگزارکنندگان انتخابات نظارت لازم را این امور داشته باشند .
 
و بعد از مصاحبه معاونت سیاسی امنیتی استانداری یزد و اظهارات ایشان در مورد اقامه نماز جمعه توسط حجت الاسلام صدر الساداتی سایت یزدنا به قلم محمد دهقان طزرجانی اظهارات آقای دوران را اینگونه تحلیل نمود  : 
 
شهامت قابل تحسین آقای دوران
محمد دهقان طزرجاني

روز گذشته عبدالرسول دوران، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد و رییس ستاد انتخابات استان در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تخلف آقای صدرالساداتی کاندید جبهه متحد اصولگرایان در اقامه نماز جمعه در ایام انتخابات در یکی از مناطق یزد، وی با شهامت قابل تحسینی این عمل را تخلف اعلام کرد وتاکید کرد به فرد خاطی هم تذکر داده ایم.
شاید در وهله اول "شهامت" خواندن این رفتار آقای دوران چندان جالب نباشد، اما آگاهان می دانند اینکه آقای دوران چه کسی را متخلف لقب داده است، واقعا شهامت می خواهد.
همانطور که می دانید حجت الاسلام سید کاظم مدرسی، نماینده ارشد شورای نگهبان در استان، امام جمعه معروف محمدآباد است و آقای صدر الساداتی نیز در زمان غیاب ایشان مجری اقامه نماز جمعه در این منطقه گردیده اند و اینکه آقای دوران به طور غیر مستقیم آقای مدرسی را یک فرد متخلف لقب دهد، شهامت زیادی می خواهد.
 آقای مدرسی در چند سال گذشته در غیاب دیگران نقش پدرمعنوی اصولگرایان یزدی را ایفا کرده است این در حالی است که حتی استانداران یزد در دولت نهم ( اعم از دکتر عاصی و فلاح زاده) از وی در به عنوان یک رهبر بومی در استان یاد می کنند.
این در حالی است که در زمان جوسازی علیه حجت الاسلام صدوقی امام جمعه یزد در ابتدای فعالیت دولت نهم، از آقای مدرسی به عنوان احتمال جانشین نماینده ولی فقیه در استان نام می بردند.
 به هرحال هرچند هنوز آقای دوران باید به سوالات دیگری از جمله برخی مسائل در دوره اول انتخابات و سنگ اندازی های دیگران در برابر فعالیت های اطلاع رسانی کاندیدای اصلاح طلبان به عنوان رییس ستاد انتخابات یزد پاسخگو باشد اما اینکه ایشان مقتدارنه و بدون هیچ واهمه ای از تخلف پدر معنوی اصولگرایان یزد انتقاد می کند، جای تحسین دارد.

خاتمه تلخ برای شروع کنندگان

اما متاسفانه این شادی ها و شانتاژ ها زود به یک رسوائی تبدیل شد که با خود آقای دوران بالاترین مقام سیاسی امنیتی استان بعد از استاندار را نیز زیر سئوال برد وتوضیحات دفتر امام جمعه محترم محمد آباد یزد آب سردی بود بر روی آتش نیمه شعله ور شده انتخابات  که اقامه نماز جمعه توسط حجت الاسلام صدر الساداتی را در یکسال و نیم قبل تائید نموده واینگونه انتشار یافت :

دفتر امام جمعه محمد آباد يزد:اولین نماز جمعه به امامت حجت الاسلام صدر الساداتی در سال ۱۳۸۵ برگزار شده  است


یزدفردا: دفتر امام جمعه محمد آباد يزد، طي تماسي با خبرنگار هفته نامه نداي يزد، توضيحاتي درباره اخبار اخير در مورد امامت جمعه موقت محمد آباد بيان نموده اند .

اولا : اولین نماز جمعه به امامت حجت الاسلام صدر الساداتی در سال ۱۳۸۵ برگزار شده و ایشان قریب یکسال و نیم است که در کنار حجج اسلام ابوترابی و محمدی به عنوان امام جمعه موقت محمد آباد معرفی شده است .

 ثانیا :امام جمعه موقت نیازی به نصب از سوی شورای سیاستگذاری ندارد و امام جمعه اصلی شخصا امام جمعه موقت را معرفی می کند و فقط انتصاب امام جمعه اصلی به عهده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می باشد .
ثالثا: با مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان هماهنگی شده بود و پس از احراز عدم خلاف مقررات قانونیٍ در غیاب امام جمعه اصلی < ایشان به اقامه نماز جمعه پرداخته است .
 
چند سئوال از معاونت سیاسی امنیتی استان
 
حال این سئوالات را معاونت محترم سیاسی امنیتی استان بهتر است بی جواب نگذارند.
 
1- منابع رسیدگی کننده معاونت محترم سیاسی امنیتی چه مرجعی بوده است ؟
 
2-آیا همین منابع در مورد توزیع هفته نامه های تبلیغاتی یکی از نامزدها در شب برگزاری  انتخابات سکوت نمودند؟
 
3-آیا براستی  در مورد موضوعی با این حجم تبلیغات و زیر سئوال بردن یکی از ائمه محترم جمعه استان معاونت سیاسی امنیتی و مجموعه تحت امر بیش از این توان بر رسی نداشتند ؟
 
4-آیا اینگونه اظهار نظر نمودن معاونت سیاسی امنیتی را به جانب داری در انتخابات و تخریب کاندیدا ها نمی توان تعبیر نمود ؟
 
5-آیا به راستی ستاد انتخابات استان نمی توانست در همان ابتدای شروع جریان سازی مراتب را از دفتر و یا امام جمعه محترم محمد آباد حجت الاسلام سید کاظم مدرسی،که خود  نماینده ارشد شورای نگهبان در استان، نیز می باشد سئوال نموده و با گزارش از طریق رسانه های منتشر کننده خبر از ایجاد شبهه وخدای ناکرده تهمت و افترا وزیر سئوال بردن عدالت امام جمعه محترم منطقه محمد آباد جلوگیری نماید ؟
 
در پایان خرسند از آنیم که شعور فکری جامعه در آن حدی است که سره را از ناسره تشخیص داده و اسیر تبلیغات کذائی و تخریب های احتمالی و خطاهای عمدی و یا غیر عمدی مسئولین ارشد استان  نشود.
 
وعده ما ششم اردیبهشت ماه
 
رسول حسینی
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا